صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر وبسایت
نوید جمشیدی
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر وبسایت: نوید جمشیدی
چهارشنبه / ۱۱ فروردین ۱۴۰۰ / ۱۴:۰۲
کد خبر: 4019
گزارشگر: 213
۱۰۱۲
۰
۰
۸
یادداشت/دکتر مهدی کریمی تفرشی

دولت در صادرات با بخش خصوصی هماهنگ شود/ضرورت حمایت از اقشار ضعیف جامعه

دولت در صادرات با بخش خصوصی هماهنگ شود/ضرورت حمایت از اقشار ضعیف جامعه
بالا و پایین کردن غیرکارشناسی شده تعرفه ها به صادرات کشور ضربه مهلکی وارد می کند؛ در حالی که دولت باید تصمیمات اساسی را در حوزه های مختلف اقتصاد با مشورت و نظرخواهی بخش خصوصی و در نظرگرفتن مشکلات عدیده آنها اتخاذ کند.
در حالی که در ۹ ماه ابتدایی سال 98، ۳۱.۹ میلیارد دلار صادرات و ۳۱.۸ میلیارد دلار واردات داشتیم، دولت باید با برداشتن موانع صادراتی و کمک به رونق تولید کالاهای صادرات محور و کالاهایی که کشور در تولید آنها مزیت نسبی دارد و عدم وضع قوانین پیش بینی نشده و آنی به گسترش صادرات بویژه صادرات غیرنفتی در کشور در سال آینده به طور جدی کمک کند.

بالا و پایین کردن غیرکارشناسی شده تعرفه ها به صادرات کشور ضربه مهلکی وارد می کند. دولت باید تصمیمات اساسی را در حوزه های مختلف اقتصاد با مشورت و نظرخواهی بخش خصوصی و در نظرگرفتن مشکلات عدیده آنها اتخاذ کند.

طبق اظهارات ریاست سازمان برنامه و بودجه، بودجه و اقتصاد کشور در سال ۹۹ بر فروش نفت و صادرات آن متکی نیست.

در سال 98 صادرات نفت کشور رقم یک و نیم میلیون بشکه در روز بوده است. اما برای سال 99 پیش بینی رشد درآمد نفت منفی ۶۸ درصد بوده است.
با ورود کشور به اتحادیه اوراسیا فرصت صادراتی خوبی برای ایران باز شده است که میتوان صادرات را با تعرفه کمتر یا بدون تعرفه انجام داد.

برای اینکه فعالان اقتصادی بتوانند نسبت به ورود به فضای کسب‌وکار و انجام سرمایه‌گذاری ترغیب شده و برای آن برنامه‌ریزی نمایند ثبات ارزی یکی از مسائل مهم و تعیین کننده است. بعلاوه عدم امکان پیش بینی وضعیت ارزی نیز میتواند امنیت سرمایه گذاران را تهدید کند.

از طرف دیگر در حال حاضر برای تامین بخشی از مواد اولیه تولید به واردات نیازمندیم، بنابراین در کالاهای وارداتی نمی‌توان انتظار داشت که قیمت کالایی که افزایش یافته، کاهش یابد و رئیس کل بانک مرکزی با اجرای سیاست عملیات بازار باز معتقد است این سیاست نقش مهمی در کنترل نقدینگی و تورم دارد.

هر چند تغییرات نرخ ارز توانسته تاثیراتی را روی برخی صنایع داخلی بگذارد و صنایعی که تا به حال سود آور نبودند در حال رشد هستند. اما ایجاد تعادل در بازار از مهمترین اقدامات ضروری دولت در شرایط کنونی است که بشدت بر فضای تولید و مهار تورم تاثیرگذار است.

در شرایط فعلی باید زمینه فعالیت بخش خصوصی را فراهم کرد اما در کنار آن نیز باید از اقشار ضعیف جامعه حمایتی مستقیم ‌شود.
در این راستا اقتصاددانان علاوه بر ریسک‌های سیاسی موجود به کسری بودجه نیز به عنوان فاکتور تاثیرگذار در پیش بینی نرخ تورم اعتقاد دارند. دولت نیز باید ضمن کاهش هزینه‌های غیرضروری، منابع بودجه‌ای را در جهت ایجاد بیشترین کارآیی تخصیص دهد./
مهدی کریمی تفرشی
مهدی کریمی تفرشی
https://www.asianews.ir/u/26x
اخبار مرتبط
جذابیت صعود نرخ ارز برای صادرکنندگان، بحران بازار داخلی را رقم زد.
مهدی کریمی تفرشی، کارآفرین و عضو هیات مدیره کانون انجمن های صنایع غذایی کشور پیامی را در آستانه سال جدید خطاب به تولیدکنندگان کشور در شرایط دشوار اقتصادی منتشر کرده است.
ایران کشوری است غنی از سرمایه ها و ثروت ملی و فرهنگ و پیشینه ای غنی که نخبگان و دانشمندان بزرگی از این خاک برخاسته و گنجینه ای از دانش و علم و بالندگی است و قطعا اغلب تولیدکنندگان در طول سالهای تحریم در زمینه تامین مواد اولیه از بسیاری از کشورها دچار مشکلات عدیده ای بوده اند؛ ضمن اینکه نوسانات نرخ ارز نیز دشواری هایی را در زمینه تولید و واردات ایجاد کرد.
امروزه حضور در بازارهای جهانی به کمک شیوه های موفق و کارآمد که خود، نمایی از توانمندی اقتصادی کشورها را به تصویر می کشد، از جمله ضرورت های تطبیق با نظام بین المللی کنونی در عرصه های اقتصادی و صنعتی است..
تولیدکنندگان و صاحبان صنایع در حالی ۲۰ درصد از اقتصاد کشور را در دست گرفته‌اند که بیشترین نارضایتی را از بابت مالیات‌ها و هزینه‌های جاری دارند.
با توجه به اینکه کشور ما کشوری چهار فصل است و موقعیت خوبی از لحاظ اقلیمی و جغرافیایی دارد از پتانسیل بالایی در تولید انواع محصولات کشاورزی برخوردار است که باید با اصلاح مناسب زیرساخت های کشاورزی و پاسخگویی به نیازهای کشاورزان از این پتانسیل بالا به نحو مطلوبی بهر برداری کرد.
با افزایش شتابان نرخ ارز و بی ارزش شدن پول ملی، بستری عظیم برای فساد و سوء استفاده سودجویان و اخلالگران بازار به وجود آمد و جذابیتی که صادرات در شرایط فعلی و کسب درآمد ارزی برای صادرکنندگان ایجاد کرد منجر به این شد که بسیاری از تولیدکنندگان تولیدات و مواد اولیه و محصولات را به داخل تزریق نکنند و اهم این تولیدات صرف صادرات و کسب سود و درآمد بیشتر شود.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید